Co by dítě mělo umět:
Reagovat na oslovení a pokyn učitelky, znát své jméno
Být schopno odpoutat se od nejužší rodiny, spolupracovat s učitelkou a ostatními dětmi, respektovat je
Dodržovat hygienické návyky (nepomočovat se, používat záchod –včas si říci, umývat si ruce mýdlem, utírat se do ručníku, umět se vysmrkat - používat kapesník)
Poznat svoje oblečení (vše by mělo být podepsané)
Obouvat a zouvat bačkory a boty
Umět oblékat a svlékat kalhoty, tričko, ponožky (učitelka dopomůže, ale dítě by mělo mít samo snahu)
Základy stolování - při jídle vydržet sedět u stolu, samostatně jíst lžicí, pít ze skleničky
Nepoužívat dudlík, kojeneckou lahev, pleny!
Rodiče, buďte trpěliví, ale důslední. Nelekejte se, jestli dovednosti Vašich dětí jsou na dané úrovni. V klidu nacvičujte, co je třeba, učte je samostatnosti. Odměnou Vám budou dosažené dovednosti Vašich dětí.
Reagovat na oslovení a pokyn učitelky, znát své jméno
Být schopno odpoutat se od nejužší rodiny, spolupracovat s učitelkou a ostatními dětmi, respektovat je
Dodržovat hygienické návyky (nepomočovat se, používat záchod –včas si říci, umývat si ruce mýdlem, utírat se do ručníku, umět se vysmrkat - používat kapesník)
Poznat svoje oblečení (vše by mělo být podepsané)
Obouvat a zouvat bačkory a boty
Umět oblékat a svlékat kalhoty, tričko, ponožky (učitelka dopomůže, ale dítě by mělo mít samo snahu)
Základy stolování - při jídle vydržet sedět u stolu, samostatně jíst lžicí, pít ze skleničky
Nepoužívat dudlík, kojeneckou lahev, pleny!
– jak dítěti pomoci?
Své dítě doveďte až do třídy a osobně jej předejte paní učitelce
Zpočátku volte kratší pobyt dítěte v MŠ
Používejte stejné rituály
Voďte dítě do školy vždy ve stejný čas a vyzvedávejte je pokud možno ve stejnou hodinu. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy je vyzvednete – po obědě, po svačině – ne jen obecně jako brzy, za chvíli, po práci apod.
Rozlučte se krátce
Loučení dlouze neprotahujte, někdy loučení představuje větší problém pro matku než pro dítě, proto je zbytečně nestresujte
Buďte citliví a trpěliví
Vyprávějte o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo
Ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte
Vysvětlete mu, že je máte rádi a že nechodí do školky proto, že na ně nemáte čas nebo že s ním nechcete být doma. Každý má své povinnosti – vy práci, vaše dítě školku
Komunikujte s učitelkou
Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidni a jde si spokojeně hrát
Potomka za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte
Pozitivně je motivujte
Neříkejte doma dítěti, že chápete jak to muselo být strašné, vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo
– co byste nikdy neměli dělat…
Buďte důslední a nenechte se obměkčit. Když už jednou rozhodnete, že půjde dítě do školky, nedejte se přemluvit a trvejte na svém
Nestrašte své dítě školkou – „počkej, ve školce ti ukážou“ a za problémy s přivykáním je v žádném případě netrestejte
Nepřiznávejte, že je Vám také smutno a že se Vám stýská. Když zvládnete své emoce vy, dítě je zvládne také
Netvrďte dítěti cestou do školky, že jdete na procházku, a nelžete mu v tom, v kolik hodin je přijedete vyzvednout
Neopakujte dítěti pořád dokola, že má být hodné
Rodičovské desatero
Doprovázím a vyzvedávám své dítě včas
Označím dítěti všechny věci
Omlouvám nepřítomnost dítěte včas
Oblékám dítě přiměřeně dle počasí
Nevodím do školky nemocné dítě
Čtu nástěnky, webové stránky, informace i jídelníček
Účastním se schůzek, besídek a akcí
S dítětem si o jeho pobytu ve školce povídám
Prohlubuji návyky a dovednosti svého dítěte a slušné chování
Spolupracuji se školkou, jsem svému dítěti vzorem a příkladem, ….